пʼятницю, 29 травня 2009 р.

Жіночі глянцеві журнали: спростовуємо стереотипи!


А Ви знаєте, яка вона - справжня жінка? Це висока струнка блондинка з невеликою кількістю сірої речовини в мозку, схиблена на погоні за модними тенденціями та постійному і хронічному схудненні. Її основне завдання – вміти задовольняти чоловіка.
Саме такий стереотип глянцевих видань сформувався в українському суспільстві. Типу сучасна жінка – це аполітична «бегунья» за покупками, яка опікується тільки одягом, кулінарією та «своїм» чоловіком, невтомна дослідниця невирішуваних чоловічих загадок.
Ілюстровані глянцеві журнали є одним з видів друкованих засобів масової інформації, які займають проміжне місце в медіа індустрії між газетами і книгами, що й визначає їх специфіку.
Як зазначає Чернов, журнали з самого початку були націлені заповнити прогалину між газетами та «серйозними», «інтелектуальними книгами». На сторінках журналів інформація розважального характеру (модні новинки, реклама товарів та послуг) чергується з матеріалами з історії, мистецтва, культурної спадщини, які по формі та змісту доступні масовому читачу. Другою важливою особливістю журналу як медіа продукту являється його «адресність», орієнтація на певну групу читачів. Цільова аудиторія глянцевих журналів поділяється за певною ознакою потенційного читача: стать (чоловічі, жіночі), професійна приналежність (журнал для бухгалтерів, вчителів математики і т д), місце проживання (місто, село) та інші. В якості третьої специфічної характеристики глянцевих журналів доцільно зазначити дизайн видання. На відміну від газет та книг, де переважає текст, а картинки, фотографії, карикатури та інше являються тільки ілюстрацією до тексту, в журналі візуальний і вербальний компоненти існують як рівні частини цілого.
Для аналізу я вибрала глянцевий жіночий журнал “Cosmopolitan”, який видається в Україні. Для валідності результатів, на мою думку, доцільно розглянути всі видані журнали за 2008 рік (12 штук).
Журнал виходить раз на місяць, кількість сторінок коливається від 170 до 340, з яких реклами – 20-30%.
Має наступні постійні рубрики: Історії з обкладинки, Ти і Він, Твоє життя, Непроста історія, Кар’єра, Здоров’я, Подорож, Краса, Мода, Зірки, Рубрики.
Крім того, деякі випуски можуть присвячуватися певній тематиці. Наприклад, кар’єрі, стосункам з чоловіками, музиці і т ін.
Як бачимо з вище наведених основних складових даного журналу, уже можна стверджувати про різноманітність предметів подання інформації та зачіпання редакторами журналу найважливіших сфер жіночого життя.
Крім того в журналі представлені стандартні теми, такі як психологічний тест, поради щодо інтер’єру, коротке оповідання, кулінарний рецепт, корисні адреси та гороскоп.
Важливою частиною журналу являється реклама, так як вона займає майже третину всього контенту. Серед тематик превалюють косметичні засоби, нижня білизна, парфуми (як жіночі, так і чоловічі), інші глянцеві журнали, мобільний зв’язок, одяг (відомі бренди), цигарки, дрібна побутова техніка та косметичні засоби для чоловіків. Як бачимо, товари повністю розраховані на цільову аудиторію самого журналу. Хоча тут знову ж таки можна говорити про гендерну дискримінацію. Адже вибір жінки обмежується і ставиться в певні рамки. На сторінках з рекламою переважають гарні стрункі моделі в вишуканому одязі, білизні з гладенькою шкірою та ідеальним волоссям.
Зустрічаються статті на тему: «Як зберегти шлюб?», «6 головних помилок сімейного життя. Не зроби». Але таких текстів дуже мало. Мається на увазі скидання на жінку вирішення всіх проблем: будь-то негаразди в шлюбі, непослух дітей, організація відпустки, приготування їжі, піклування про чоловіка, його зовнішній вигляд та про його почуття. Тобто виходить в своїй більшості “Cosmopolitan” не насаджує тих стереотипів, що жінка має і може вирішувати будь-які питання в приватній та публічній сфері.
Надзвичайно радує те, що багато матеріалу присвячено особистісному розвитку молодої жінки, її вмінню використовувати життя по максимум, з користю проводити вільний час. Це, насамперед, дуже мотивує і спонукає до формування активної життєвої позиції. Крім того, читачки мають можливість брати приклад з відомих успішних жінок або «простих смертних», життєві історії яких представлені на сторінках даного журналу. Такі прекрасні жіночі створіння своїм бажанням, волею та мріями змушують нас захоплюватися ними та вкотре замислитися про сенс життя, про важливість кожного його моменту та про найрідніших нам людей.
Поцікавившись ставленням людей до жіночих глянцевих журналів у знайомих, переглянувши форуми, виявилося, що відношення до даного виду друкованої преси досить неоднозначне. Деякі дійсно цікавляться ними, деякі просто погоджуються, що вони мають право на існування, інші ж вкрай негативно висловлюються про глянець, вважаючи такі журнали «Глупы до безумия. Тупы и зацикленны. В них нет ничего особенного. Они ничем не помогут!». Так агресивно говорити люди дозволяють собі здебільшого на форумах, коли ніхто не може ідентифікувати твою особистість і оцінити, а чи справді тобі не потрібні ті самі поради з тупих та примітивних жіночих журналів. Загалом ставлення досить нейтральне, і на мою думку, найбільш адекватним відношенням до даної преси є сприймання інформації з внутрішнім особистим фільтром, який допоміг би відрізняти корисні цікаві статті від творчого «спаму» «недалеких» журналістів. Також на захист жіночих глянцевих журналів варто сказати, що останні ніколи й не претендували на позицію серйозного інтелектуального видання. Це преса розважального характеру, спрямована на молодих жінок віком від 16 до 35 років; розрахована на читання на відпочинку, за чашечкою кави і т д.
Деякі журналісти зазначають, що глянцеві жіночі журнали формують у жінки відчуття того, що вона постійно щось комусь повинна. Вона постійно повинна видаляти небажане волосся, позбуватися целюліту, підтримувати в домі приємну психологічну атмосферу, задовольняти усі сексуальні бажання чоловіка, мати волосся без лупи, знати 101 рецепт приготування борщу, бути терпимою та мудрою, розуміти та сприймати чоловічі забаганки та багато-багато іншого. Даний перелік далеко цим не обмежується. І доля правди в цьому дійсно є. Дійсно, той же “Cosmopolitan” через сторінку радить нам як доглядати за власною зовнішністю, як досягти гармонії в собі та в родині, як налагодити сексуальне життя з партнером, як вести господарство та інше. І знову я повертаюсь до того, що непотрібно все сприймати буквально і повністю. Кожна з нас має право на своє бачення поданої інформації і можливість вибору: користуватись нею чи ні.
Позитивним моментом є оптимістичне налаштування читача через яскраві сторінки журналу, сповнених щасливих усміхнених людей з установкою на радість та задоволення. Це безумовно передається і жінкам, які гортають даний журнал.
Так, я згодна з деякими критиками щодо насаджування глянцевими журналами жінці установки «Бути ідеальною», але тільки частково. Розповідаючи про вміння бути прекрасною в певних сферах життя, редактори журналу не змушують нас слідувати цим порадам. Адже кожен з нас – це особистість з певними усталеними поглядами, з певним рівнем виховання, з певними звичками, що склалися. Тому як і до всього в цьому житті, жінка повинна ставитись до глянцевих журналів критично, пропускати надану інформацію через себе і самій вирішувати: потрібна їй ота шикарна блуза з нової колекції чи ні, пофарбує вона волосся в рудий колір (тільки тому, що так зробила Джулія Робертс) чи ні, хоче вона експериментувати в ліжку, щоб чоловік не знудився з нею чи ні…
На мою думку, даний журнал аж ніяк не пропагує такий собі образ жертовності жінки, постійне удосконалення себе та прагнення до ідеалу, що може супроводжуватися нервовими зривами, невпевненістю та стресами. Кожна людина, незалежно від того, чоловік це чи жінка, не повинна стояти на місці, а постійно і активно розвиватися, навчатися чомусь новому, шукати гармонію та баланс у кожній сфері життя. “Cosmopolitan” в даному випадку тільки направляє сучасну жінку у нестримному вирі речей, стосунків та соціального оточення. Він у доступній формі подає практичні поради по влаштуванню нашого життя, зачіпає такі важливі сфери, як здоров’я, кар’єра, стосунки з коханою людиною, зовнішній вигляд, мотивація і т д. Адже стати справжньою жінкою – мрія всіх жінок. Звісно, все не так просто, і для цього знадобиться багато часу та зусиль, постійний самоконтроль. Жіночі глянцеві журнали – прекрасні путівники, де завжди можна знайти інформацію та чіткі настанови, що дозволять нам наблизитися до ідеалу та зробити себе трошечки кращими.

7 коментарів:

  1. Ви мієте розвіювати стереотипи =)

    ВідповістиВидалити
  2. Добре будемо на ти =), заходь в гості =)

    ВідповістиВидалити
  3. Дуже допомогло при написанні власної роботи)

    Дякую)

    ВідповістиВидалити
  4. Дуже хороший матеріал. Грунтовне виствітлення теми... Дякую, отримала задоволення від прочитання і навіть частково змінила власні погляди ;)

    ВідповістиВидалити
  5. Якщо у вас були фінансові проблеми, то вам пора посміхнутися. Вам потрібно лише зв’язатися з містером Бенджаміном із сумою, яку ви хочете позичити, і терміном платежу, який вам підходить, і ви отримаєте кредит протягом трьох робочих днів. Я просто в шостий раз виграв позику в 700 тисяч доларів на термін 180 місяців з можливістю виплати до закінчення терміну придатності. Містер Бенджамін допомагає мені з позикою. Зв’яжіться з ним, і ви побачите, що він дуже чесна людина з хорошим серцем. Його електронний лист lfdsloans@outlook.com, а його номер телефону WhatApp: + 1-989-394- 3740

    ВідповістиВидалити